Blogs en artikelen
Als ondernemer en leider zit je vaak vol plannen en ideeën. Je weet goed wat je wil, hebt al vaker met het bijltje gehakt.
“Je hoort steeds meer dat de CFO eerder een CVO zou moeten worden: Een Chief Value Officer”.
Wat verwacht jij als leidinggevende?
Dat medewerkers direct raak schieten?
Wat vergeet jij nooit meer? Was dat iets leuks? Was dat iets verdrietigs?
Medewerkers beter maken in wat ze doen is goed. Medewerkers beter maken in wat ze graag doen is goud.
Als leidinggevende mag je een team aansturen. Zo noemen we dat. ‘Een team aansturen’.
Je ben ondernemer. Je hebt iets moois opgebouwd. Je bedrijf groeit. Je team groeit. Je mag trots zijn op wat er nu staat.
Je kent ze vast wel. Die medewerker die er keihard voor gaat. De knallers
Binnen een dag vergeet je grofweg 70% van de informatie die je hebt gelezen of gehoord.
Als leidinggevende hoef je zelf niet meer te scoren. Je bent er om ervoor te zorgen dat anderen gaan scoren.
“En dan komt mijn leidinggevende weer aanzetten met zijn Excelsheets, lijstjes en powerpointgrafieken”. Wat ik daarna hoor: ‘Pfffffff’
Praten, overleggen, vergaderen, bilateraaltje hier, hei-dagje daar.
Veel praten! Dat kunnen we goed in organisaties.
Dit weekend was ik bij ‘The Night of the Music’. Een geweldig muziekspektakel.
Geef complimenten op dat wat de ander doet. Op de handeling of het gedrag dat je waardeert. Niet op de persoon of het resultaat.