Over mij

Wat ik zie

Als organisatiepsycholoog heb ik veel bedrijven van binnen mogen zien en al veel teams, medewerkers en leidinggevenden mogen begeleiden. Wat mij altijd raakte is de worsteling van leidinggevenden die vanuit hun drive (en soms ook de druk om te presteren) van alles proberen om hun team succesvoller te maken. Maar toch niet het effect bereiken wat ze graag willen.

Sterker nog….vaak kwam ik in beeld op het moment dat ze ondanks hun inspanningen ook last hadden van uitgebluste medewerkers, gemopper op de werkvloer, goede mensen die weggingen of een hoog verzuim. Heel frustrerend.

Ik zag ze hard werken, maar vaak dingen doen waarvan ik dacht: doe dat maar niet.

Hoe ik dat weet?

Omdat ik ook de werkvloer sprak. Ik hoorde dan van medewerkers wat het effect was van al die goedbedoelde intenties en dat harde werken van hun leidinggevende. Precies dat wat die leidinggevende niet wilde!

Terwijl leidinggevenden dachten hun mensen te motiveren, ervaarden medewerkers dit anders. De verhalen van de medewerkers raakten me. Ik begreep hen. Tegelijk voelde ik empathie voor die gedreven leidinggevende en dacht: dit kan ook anders, ik wil hem/haar helpen het beter te doen.

Ik zag namelijk zoveel kansen voor leidinggevenden om echt van betekenis te zijn voor hun teamleden. Zoveel kansen om wel dat succes te bereiken, door teamleden te versterken, te laten groeien en meer plezier te laten ervaren in hun werk. En zeker zo belangrijk: ik zag kansen om daardoor als leidinggevende zelf ook weer meer lol te hebben in het werk.

Mijn drive

Ik herken de drive die veel leidinggevenden hebben: de drive om te presteren. Zelf heb ik die drive ook. Als jong meisje wilde ik al mooie cijfers halen en was ik met een 6-je niet tevreden. Ik was altijd die fanatiekeling. En dat ben ik nog.

Daarom werk ik graag met directeuren en leidinggevenden. Zij zitten in een positie waarin het behalen van resultaten en presteren van belang is. Ik merk vaak dat ze vanuit hun gedrevenheid ook iets voor hun mensen willen betekenen.

Op dat vlak voel ik me met hen verbonden. Ik word heel gelukkig als ik anderen kan helpen om iets te bereiken en zich te ontwikkelen. Dat geeft een kick die ik iedereen gun.

Waarom positief leiderschap?

Mijn drive om bij te willen dragen aan meer werkplezier is vooral aangewakkerd toen ik in 2011 een burnout kreeg. Daar waar ik met hard werken altijd alles wist te bereiken, kon ik ineens niks meer. Ik kan hier veel over vertellen, maar laat ik gaan voor een beknopte samenvatting: ‘Geen pretje’.

Die nare situatie gaf me wel waardevolle inzichten. Zo zag ik in hoe een (te) sterke focus op presteren kan leiden tot het maken van verkeerde keuzes. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om helder te hebben waar je goed in bent en vooral ook wat je leuk vindt in je werk. En dat je door je daarop te focussen toch écht tot de beste prestaties komt en meer werkplezier ervaart. En ik merkte vooral hoe positief leiderschap helpt om naar deze inzichten te (blijven) handelen.

Deze ervaringen hebben ertoe geleid dat ik me elke dag vol overtuiging in wil zetten voor (meer) positief leiderschap. Ik wil leidinggevenden inspireren en leren hoe ze met positief leiderschap hun teamleden volledig tot bloei brengen, ervoor zorgen dat ze lol hebben in hun werk en beter presteren dan ooit. Want dat is wat ik hen én hun medewerkers gun.

Daarom… positief leiderschap.

Speciale methodiek

Om ervoor te zorgen dat leidinggevenden de effecten van positief leiderschap blijvend ervaren in hun organisatie, heb ik een speciale leermethodiek ontwikkeld.  Dus wil jij ook een energiek, succesvol team creëren? Neem dan snel contact met me op.

 

- linda -

Wat ik zie

Als organisatiepsycholoog heb ik veel bedrijven van binnen mogen zien en al veel teams, medewerkers en leidinggevenden mogen begeleiden. Wat mij altijd raakte is de worsteling van leidinggevenden die vanuit hun drive (en soms ook de druk om te presteren) van alles proberen om hun team succesvoller te maken. Maar toch niet het effect bereiken wat ze graag willen.

Sterker nog….vaak kwam ik in beeld op het moment dat ze ondanks hun inspanningen ook last hadden van uitgebluste medewerkers, gemopper op de werkvloer, goede mensen die weggingen of een hoog verzuim. Heel frustrerend.

Ik zag ze hard werken, maar vaak dingen doen waarvan ik dacht: doe dat maar niet.

Hoe ik dat weet?

Omdat ik ook de werkvloer sprak. Ik hoorde dan van medewerkers wat het effect was van al die goedbedoelde intenties en dat harde werken van hun leidinggevende. Precies dat wat die leidinggevende niet wilde!

Terwijl leidinggevenden dachten hun mensen te motiveren, ervaarden medewerkers dit anders. De verhalen van de medewerkers raakten me. Ik begreep hen. Tegelijk voelde ik empathie voor die gedreven leidinggevende en dacht: dit kan ook anders, ik wil hem/haar helpen het beter te doen.

Ik zag namelijk zoveel kansen voor leidinggevenden om echt van betekenis te zijn voor hun teamleden. Zoveel kansen om wel dat succes te bereiken, door teamleden te versterken, te laten groeien en meer plezier te laten ervaren in hun werk. En zeker zo belangrijk: ik zag kansen om daardoor als leidinggevende zelf ook weer meer lol te hebben in het werk.

Mijn drive

Ik herken de drive die veel leidinggevenden hebben: de drive om te presteren. Zelf heb ik die drive ook. Als jong meisje wilde ik al mooie cijfers halen en was ik met een 6-je niet tevreden. Ik was altijd die fanatiekeling. En dat ben ik nog.

Daarom werk ik graag met directeuren en leidinggevenden. Zij zitten in een positie waarin het behalen van resultaten en presteren van belang is. Ik merk vaak dat ze vanuit hun gedrevenheid ook iets voor hun mensen willen betekenen.

Op dat vlak voel ik me met hen verbonden. Ik word heel gelukkig als ik anderen kan helpen om iets te bereiken en zich te ontwikkelen. Dat geeft een kick die ik iedereen gun.

Waarom positief leiderschap?

Mijn drive om bij te willen dragen aan meer werkplezier is vooral aangewakkerd toen ik in 2011 een burnout kreeg. Daar waar ik met hard werken altijd alles wist te bereiken, kon ik ineens niks meer. Ik kan hier veel over vertellen, maar laat ik gaan voor een beknopte samenvatting: ‘Geen pretje’.

Die nare situatie gaf me wel waardevolle inzichten. Zo zag ik in hoe een (te) sterke focus op presteren kan leiden tot het maken van verkeerde keuzes. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om helder te hebben waar je goed in bent en vooral ook wat je leuk vindt in je werk. En dat je door je daarop te focussen toch écht tot de beste prestaties komt en meer werkplezier ervaart. En ik merkte vooral hoe positief leiderschap helpt om naar deze inzichten te (blijven) handelen.

Deze ervaringen hebben ertoe geleid dat ik me elke dag vol overtuiging in wil zetten voor (meer) positief leiderschap. Ik wil leidinggevenden inspireren en leren hoe ze met positief leiderschap hun teamleden volledig tot bloei brengen, ervoor zorgen dat ze lol hebben in hun werk en beter presteren dan ooit. Want dat is wat ik hen én hun medewerkers gun.

Daarom… positief leiderschap.

Speciale methodiek

Om ervoor te zorgen dat leidinggevenden de effecten van positief leiderschap blijvend ervaren in hun organisatie, heb ik een speciale leermethodiek ontwikkeld.  Dus wil jij ook een energiek, succesvol team creëren? Neem dan snel contact met me op.

 

- linda -