Waarom je met cijfers geen punten scoort

Waarom je met cijfers geen punten scoort

Cijfers.

Veel leidinggevenden zijn er dol op.
Veel leidinggevenden ook niet trouwens.

Zij sluizen gewoon door wat hun leidinggevende hen heeft gepresenteerd.

Cijfers zijn ok.
Ze geven houvast. En da’s best lekker.
Ze maken dat je kunt meten waar je staat. Fijn om tijdig bij te kunnen sturen.
Ze helpen om doelen te stellen. Geeft tenminste een beetje uitdaging.

Alleen weet je wat het probleem is?

Jij snapt wat die cijfers voor jou betekenen.
Jij voelt er direct wat bij.
Jij weet wat het je oplevert als je dat groene cijfer bereikt.
Daar word je blij van.
Jij voelt wat er gebeurt als die cijfers rood kleuren.
Daar heb je de balen van.

 

Cijfers hebben voor jou impact omdat je er gevoel bij hebt.

Er een emotie aan koppelt.
En jouw medewerkers doen dat niet .
Tenminste….niet direct.

Hoe zit dat?

Cijfers spreken ons rationele brein aan.
En weet je wat het is…
Dat deel zorgt er niet voor dat we in beweging komen.
Ons emotionele brein zorgt voor beweging.

Dus wil je beweging, enthousiasme en drive?
Koppel je cijfers aan iets waar je medewerkers wel een gevoel bij hebben. Een positief gevoel wel te verstaan!!

 

Rode cijfers! Positief gevoel? Hoe dan?

Jij denkt: “Ik kan het niet mooier maken dan het is hè”.
Klopt.
Hoeft ook niet.
Medewerkers hebben recht op de waarheid.
Ook als die niet positief is.

Wat je wel mooier moet maken.

  • Je introductie naar die rode cijfers toe.

Besef je dat medewerkers zich elke dag vol overgave inzetten voor jou en je bedrijf. Dat ze hun best hebben gedaan. Dat ze hard gewerkt hebben. En ja, dat heeft (nog) niet opgeleverd wat jullie samen gehoopt hadden. Laat weten dat je dat gezien hebt. Zorg voor die positieve emotie. Waardoor ze meedenken en zich in blijven zetten om die cijfers groen te maken.

  • Je verhaal over wat groene cijfers opleveren.

Wat ze je medewerkers op leveren wel te verstaan. En dat gaat niet over investeringen, omzet, winst en marges. Dat gaat over hun passie en missie. Dat waarvoor ze elke dag weer voor jou en je bedrijf willen werken. Weet wat je mensen boeit en bindt aan jouw organisatie. Wat geeft hen een goed gevoel? Daar gaan ze voor. En dat heb je nodig om uit de rode cijfers te komen.

Doe je dat niet?
Dan scoor je geen punten.
Irritatie, gevoel van onderwaardering, verminderde motivatie zijn het gevolg.

Besef dat.

Doe je dat wel?
Dan leg je een goede basis om volgend jaar beter te kunnen scoren.
Medewerkers voelen zich gewaardeerd en blijven gemotiveerd.
Zijn bereid om zich in te zetten om weer groene cijfers te halen.

Samen met jou.

Punt gemaakt.

Linda

Wil jij  punten scoren met je team,  samen blijven groeien en mooie prestaties neerzetten?

 Boek dan nu een gratis versterk je leiderschap-sessie. Daarin kijk ik 1 op 1 naar jouw uitdagingen op het gebied van leiderschap en geef je advies hoe jij een stap kunt zetten om die uitdaging aan te gaan.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *