Hij kan het niet.

Hij kan het niet.

Hij kan het niet. Dat gaat ‘m niet worden. Ze heeft het niet in zich.

Denk jij dit over 1 van jouw teamleden? Tijd om te kiezen.

Dit gaat over jouw mindset. NEE…dat is geen zweverig woord. Gaat over hoe jij als leidinggevende denkt. En da’s niet zweverig. Dat is vaak vrij feitelijk. We denken snel in termen van ZIJN!

Iemand IS slim. ‘Feit’

Iemand IS technisch. ‘Feit’

Iemand IS commercieel. ‘Feit’

Of

Iemand IS niet (zo) slim. ‘Feit’

Iemand IS niet technisch. ‘Feit’

Iemand IS niet commercieel. ‘Feit’

Klinkt als een feit. Maar IS dat ook zo?

 

Feit is wel dat deze manier van denken je niet helpt om groei te stimuleren in je team.

Stel je zegt tegen een teamlid als goed bedoeld compliment. “Jij BENT echt slim!!!” Risico bestaat dat degene er alles aan gaat doen om dat beeld bij jou in stand te houden. Effect: Dat teamlid neemt geen risico’s meer. Zoekt geen uitdaging meer op. NEE…hij kijkt wel uit zeg. Stel dat hij een fout maakt en jij denkt: ‘Jij bent toch niet zo slim’.

Wacht ff Linda. Nou begrijp ik het niet meer….Complimenten maken past toch bij positief leiderschap?

Klopt! Maar doe het anders.

Geef complimenten op dat wat de ander doet. Op de handeling of het gedrag dat je waardeert. “Daar heb je goed over nagedacht zeg. Mooi!” Effect: Dat stimuleert om na te blijven denken, waardoor in de toekomst nog meer ‘slimme’ oplossingen bedacht worden.

En vanuit het andere perspectief. Kan iemand waarvan jij denkt dat hij ergens niet goed in IS, überhaupt wel beter worden? IS/ZIJN klinkt als iets wat vast staat. Dat het niet kan veranderden. Dat je de hoop al hebt opgegeven. Effect: Je ziet niet wat iemand nog kan worden. Dus het blijft zoals het is.

Tip van vandaag:

Denk wat iemand kan WORDEN i.p.v. te focussen op wat iemand nu (niet) IS.

Het wil namelijk niet zeggen dat iemand die niet ondernemend is, niet ondernemender kan WORDEN. Dat iemand die moeite heeft met werken met de computer, daar niet beter in kan WORDEN. Dat iemand die niet commercieel is, niet commerciëler kan WORDEN.

Zeker niet als jij diegene helpt om zelf ook te denken dat ie beter kan WORDEN. Daarmee versterk je het zelfvertrouwen.

Wel belangrijk dat die ander zelf ook echt beter wil worden. Daarover meer in een later blog.

Kiezen dus.

ZIJN of WORDEN.

Wat wordt het?

 

Groet,

Linda

 

Wil jij graag een (nog) betere leidinggevende WORDEN? Boek hier gratis een ‘versterk je leiderschap-sessie’.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *